Home > Reviews > Phoenix Wright: Ace Attorney (WiiWare)
Intro Edelachtbare ik ben nog niet begonnen met de review, wat is het probleem van de aanklager? We hebben deze titel al eerder uitgebreid behandeld en beloont met een dikke 8,5 edelachtbare. Ik zie geen reden om nog een keer het spel te bespreken. Edelachtbare, ik begrijp en respecteer het punt van de aanklager. Echter is dit een port van een spel dat eerder op de Nintendo DS verscheen en nu naar de Wii wordt gebracht. Het is dus onze plicht om de verschillen te bespreken. We zijn het wel met de aanklager eens dat we niet de eerdere review gaan herhalen. Hmm, Objection afgewezen. Dank u edelachtbare. Ik begin mijn review.
Verhaal Wat is er anders in de WiiWare port? Er ontbreekt een zaak. In de DS spel waren er vier zaken die al eerder waren verschenen. De vijfde zaak was speciaal gemaakt voor de Nintendo DS en maakte goed gebruik van de unieke eigenschappen van de handheld. De vijfde zaak is echter niet volledig verdwenen. Later dit jaar zal de zaak opnieuw uitgebracht worden, alleen zal deze nu de functionaliteit van de Wii benutten. Het verhaal is nog steeds de belangrijkste trekpleister van dit spel en het is nog steeds erg goed. Ik heb deze uiteraard eerder doorgespeeld op de DS en kon het verhaal nog redelijk eenvoudig voor de geest halen. Toch verbaasde ik me hoe makkelijk ik weer in het verhaal werd gezogen. De boeiende verhaallijnen, kleurrijke karakters, spannende rechtszaken en veel humor. Ik heb weer genoten. Dit bewijst dat het verhaal gewoon heel erg goed is, een prestatie opzich.
Gameplay Je houdt de Wii Remote beet alsof je dingen kan aanwijzen. Echter kan je bewijs, vragen en menuopties alleen selecteren met de vierpuntdruktoetsen en met de A knop bevestigen. Je inventory kan je oproepen met de + toets, bewijs laten zien met de - toets en met de B knop kan je teruggaan. Dit zijn de meeste gebruikte knoppen. Met de 2 knop kan je nog het menu oproepen waar je kan saven. Tijdens bepaalde momenten moet je wat aanwijzen op een foto of een omgeving verkennen. Dit lijkt ideaal op de Wii, maar de aanwijsbesturing is ingeleverd voor een besturing met de vierpuntdruktoets. Gezien het kleine speelveld is dit zeker geen verkeerde keuze en wat nauwkeuriger. Echter had ik liever gezien dat je de Wii Remote zijwaarts beet had moeten houden. Niet alleen ligt dit veel prettiger in de hand, de afstand tot de knoppen is ook nog eens een stuk kleiner. Er zijn dus geen aanwijs controls aanwezig maar speciaal voor de Wii versie zijn er wel wat motion controls toegevoegd. Deze zijn echter te lachwekkend voor woorden. Om bewijs te laten zien moet je de Wii Remote schudden en om een Objection uit te roepen mag je met je Wii Remote wijzen zoals Phoenix Wright het ook doet in het spel. Gelukkig is het optioneel.
Puzzels Graphics Het enige wat nieuw is, is een rand om het speelveld heen met de logo van het spel die constant beweegt. Op de één of andere manier stoorde ik me hier niet aan, maar het is jammer dat er helemaal niets gedaan is om ook maar iets te verbeteren. Soms keert het spel zelfs terug naar DS graphics. Het menu bijvoorbeeld, of wanneer je iets op een foto moet aanwijzen. Dan wordt het spel verkleind zodat er twee schermen tegelijk te zien zijn. Vooral bij dit laatste wordt het beeld gewoon twee keer zo klein en dan zijn sommige items lastig te zien.
Muziek De stemmen van de belangrijkste uitspraken zijn ook identiek gebleven en klinken goed uit de tv. De stem van Phoenix Wright komt uit de speaker van de Wii Remote en die is kwalitatief een heel stuk minder. Het is een begrijpelijke keuze omdat dit het gevoel probeert te creeren dat jij Phoenix Wright bent. Echter is de kwaliteit van de speaker daar gewoon niet goed genoeg voor en de ene Objection die uit de tv komt klinkt vele malen beter.
|
|
|||||||||