Home > Reviews > Agatha Christie: The ABC Murders

Agatha Christie: The ABC Murders

De verhalen van Agatha Christie zijn al vaak onderwerp geweest van een spannende adventure. Nu is het de beurt aan The ABC Murders uit 1936. Hercule Poirot hebben we wel eens gezien op de Nintendo Wii, maar dit is de eerste keer dat de besnorde Belgische detective de Nintendo DS bezoekt.

Een serie moordenaar is losgeslagen. Hij vermoordt willekeurige mensen op basis van naam en woonplaats. Bij ieder lijk laat hij een ABC spoorweggids achter en hij stuurt Hercule Poirot een brief voor de moord plaatsvindt. Hij ondertekent deze brieven met ABC waardoor hij de ABC Killer wordt genoemd. Poirot moet alles op alles zetten om deze moordenaar te stoppen.

Het verhaal wordt goed verteld en is goed geschreven. Dit laatste is zeker niet onbelangrijk want je moet heel veel lezen in het spel. Het bestaat bijna volledig uit dialogen, soms afgewisseld met een korte cutscene.

Er zijn echter een aantal grote problemen met het verhaal. Als eerste wordt de vaart er vaak uitgehaald. Dit wordt vooral gedaan wanneer er een puzzel wordt aangekondigd. Poirot heeft haast om snel de moordenaar te pakken, maar vraagt wel of Hastings even de tijd heeft om uit te zoeken welke trein het snelste is, of welke route het kortste is. Lijkt me nogal onzinnig wanneer je juist zo snel mogelijk wilt vertrekken en het haalt de snelheid uit het spel en het verhaal. Wat ook belachelijk is, is dat verdachten of getuigen je constant vragen om puzzels op te lossen. Ik zie een verdachte, wil deze ondervragen, maar voordat ik dat mag doen moet ik eerst een vreemde obscure puzzel oplossen. Dit is ook een beetje het probleem met de puzzels, een hoop hebben niets met het verhaal te maken en dat maakt het nogal onsamenhangend.

Het laatste probleem met het verhaal is dat het een lineair verhaalverloop heeft. Dit is uiteraard geen probleem maar soms geeft het spel je een keuze uit locaties. Wanneer je dan kiest voor een locatie die je eerder al bezocht hebt, komt het voor dat je hetzelfde stukje verhaal door moet spelen. Dit is erg vervelend en het was makkelijk geweest om dit te voorkomen. Het ergste is nog wel dat de dialogen niet eens verplicht zijn en er geen verschil wordt gemaakt tussen gestelde vragen en vragen die je nog moet stellen. Dus het komt wel eens voor dat je een vraag per ongeluk overslaat.

Er zijn ook nog twee andere modes. Naast Classic Mode heb je een Free Mode. Dit is hetzelfde als Classic Mode, alleen dan met een ander einde waarbij er een random verdachte aan wordt gewezen. Het voegt weinig toe en ik had liever gezien dat ze de ruimte hiervoor gebruikt hadden voor een uitgebreidere Classic Mode. Tijdens het spel verzamel je leuke feitjes over Agatha Christie en hints voor Poirot's Lost Puzzle. Dit laatste is aardig maar stelt ook niet zo heel veel voor. Het spel is vertaald in het Nederlands en dat is goed gedaan, al verkies ik zonder twijfel de Engelse vertaling. Vooral ook omdat de stemmen Engelstalig blijven.

De besturing is eenvoudig. Je gaat van dialoog naar dialoog door met de stylus het vinkje aan te tikken of de A knop in te drukken. Het kiezen van een vraag gaat vergelijkbaar. Aantikken met de stylus en daarna het vinkje of met de vierpuntdruktoets een vraag selecteren en met de A knop deze kiezen. Het werkt simpel.

Er zijn nog vijf andere knoppen. Een vergrootglas laat de omgeving verkennen. Echter niet naar bewijs of voorwerpen. Helaas kan je alleen maar zoeken naar hints voor Poirot's Lost Puzzle en de Agatha Christie feitjes. Er zijn hotspots, maar die voegen niets toe aan het verhaal. Je ziet bijvoorbeeld een reclamebord en wanneer je daar met je vergrootglas overheen beweegt lees je dat er reclame op staat. Het voegt dus allemaal weinig toe. Er is slechts één locatie waarin je een voorwerp moet vinden. Hier was zoveel meer mogelijk geweest. Echt een gemiste kans. Dan is er nog een vraagteken waarmee je eerder ondervraagde personen opnieuw kan verhoren, twee voetjes waarmee je kan bepalen waar je heen gaat, en een dagboek waarin je belangrijke informatie terug kan lezen. Als laatste is er een soort forward knop. Hiermee kan je terug gaan naar het laatst stukje tekst wanneer je gekozen heb voor het herondervragen of verplaatsen.

Vele van deze knoppen zijn dus overbodig. Er zijn twee toevoegingen die ik graag had gezien. Een kladblok zoals in bijvoorbeeld Hotel Dusk. Ik heb papieren volgeklad met allemaal aantekeningen om puzzels op te lossen. Had dit niet in het spel gekund? En misschien dat een rekenmachine ook handig was geweest, maar een kladblok is echt een gemis.

De puzzels worden opgelost door de antwoorden te schrijven. De herkenning van letters en getallen is echter matig, dit is frustrerend en maakt puzzels onnodig moeilijk. Gelukkig is het wissen eenvoudig.

De puzzels bestaan alleen maar uit reken- en tekstpuzzels, meer variatie was mooi geweest want de puzzels bestaan dus alleen maar uit tekst. Sommige zijn te eenvoudig voor woorden, anderen zijn erg pittig. Ondanks dat een hoop puzzels onsamenhangend zijn, niets met het verhaal te maken hebben en de gameplay frustrerend kan zijn, zijn de puzzels wel leuk om op te lossen. Zelfs wanneer ik het spel had uitgeschakeld zat ik na te denken over een mogelijke oplossing voor een puzzel waar ik mee bezig was. Er zitten dus echte hersenkrakers tussen.

De puzzels zelf zijn dus goed, maar de integratie in het verhaal had veel beter gemoeten. Je snapt soms ook niet waarom je een puzzel op moet lossen. De politie vindt een boek, maar iets ontbreekt er. Vervolgens krijg je een anagram te zien. Of je moet uitvinden welke hond het lijk heeft gevonden aan de hand van hun voorkeuren en eigenschappen. Of dat getuige 2 vier minuten korter dan getuige 1 in de winkel was. Zo gaan echte politiezaken toch niet. Ik heb me vermaakt met de puzzels, maar had het zoveel beter kunnen zijn door betere uitwerking, betere intergratie en meer variatie.

Het spel ziet er goed uit. De achtergronden en karakters zien er mooi uit en bestaan uit prachtige tekeningen. De animatie bestaat alleen uit het bewegen van de mond en het knipperen van de ogen. Soms verandert de gezichtsuitdrukking, maar dit is van zeer korte duur en omdat de tekst op het onderste scherm verschijnt, is dat kans erg groot dat je dit mist. Er zijn weinig locaties, maar ik vond ik het leuk dat je sommige locaties zowel overdags als 's avonds kan bezoeken.

Desondanks heeft het spel een beetje een saaie uitstraling. Je ziet de achtergrond en daarover verschijnen de gezichten van de karakters die aan het woord zijn. Dus er wordt constant geswitched tussen de karakters. Verder gebeurt er weinig.

De muziek is simpel, maar goed en past prima bij het type spel. Helaas kent de soundtrack maar een beperkt aantal nummers waardoor herhaling snel toeslaat.

Een DS cartridge heeft maar een beperkte opslagruimte en dus is het moeilijk om alle dialogen in te laten spreken. Toch heeft men een aantal zinnen in laten spreken door drie acteurs die vaker stemmen hebben ingesproken. Ze klinken prima, maar het is niets bijzonders. Meestal begroetingen of bijzondere uitspraken. Soms staat het ook los van hetgeen er gezegd wordt. Het is aardig om te horen en Poirot heeft wat leuke oneliners, maar het voegt niet echt veel toe aan het spel. Je kan deze adventure ook in het Nederlands spelen, maar dan blijven de gesproken teksten gewoon in het Engels.

Verhaal: Je moet een hoop lezen maar het verhaal is goed geschreven en verteld. Een aantal grote problemen maken er echter een 6,5 van.
Gameplay: Eenvoudige besturing om van dialoog naar dialoog te gaan. Voor de rest is er weinig te doen. Vooral bij het verkennen van de omgeving was er zoveel meer mogelijk geweest. Een zeer kleine 7.
Puzzels: De puzzels zijn goed en vermakelijk, maar de reden is vaak te onzinnig voor woorden en slecht geïntegreerd met het verhaal. Meer variatie was ook welkom geweest. Een kleine 8.
Graphics: De tekeningen van de karakters en de omgevingen zijn mooi, maar hebben toch een wat saaie uitstraling. Een kleine 7.
Muziek: De muziek is goed maar door het beperkte aantal nummers wordt het snel herhaald. De gesproken teksten zijn leuk, maar voegen weinig toe.
Eindconclusie: Helaas is dit spel niet wat het had kunnen zijn. Het verhaal leent zich uitstekend voor een spannende adventure en de puzzels zijn goed, maar de integratie ervan is slecht, het spel heeft een wat saaie uitstraling en zijn er wat grote problemen op gebied van verhaal en gameplay. De puzzels redden echter veel, maar er was zoveel meer mogelijk geweest. Een dikke 6.