Home > Reviews > STATIC: Investigator Training

STATIC: Investigator Training

Berkshire Paranormal zijn een groep onderzoekers die onverklaarbare zaken en geestverschijningen onderzoeken. Hun kennis en expertise hebben ze omgezet in een FMV adventure. Deze speelt zich af in en om het Houghton Mansion waar het flink schijnt te spoken.

Julie Masters heeft gesolliciteerd bij de Berkshire Paranormal Society. Ze wordt opgeroepen voor een gesprek naar het beruchte Houghton Mansion. De baas Nick wilt haar graag aannemen, maar er wacht haar nog één belangrijke test. Ze moet zichzelf bewijzen door op zoek te gaan naar paranormaal bewijs dat het inderdaad spookt in het landhuis.

Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen in de op zichzelf staande korte demo. In deze demo was het eigenlijk Lindsey die op onderzoek uit moest. Maar na een nare ervaring overtuigde ze Nick ervan om Julie aan te nemen terwijl zij alle binnenkomende gegevens verwerkt. Hier maakt het verhaal naar mijn mening al zijn eerste fout. Lindsey was leuk in de demo maar Julie is een verschrikking. Dit is een combinatie van verschillende factoren, haar dialogen worden slecht door haar voorgelezen, ze is oninteressant en ziet er niet uit. Toegegeven, ze is geen standaard heldin maar zou wat realistischer zijn. Dit zou een slimme keuze zijn, maar waarom deze afgrijselijke kleding keuze? Op de officiële site zijn een aantal filmpjes te vinden waarin ze normale kleding draagt en dat zou al heel wat geschikter zijn voor het spel. Dus waarom ze deze afzichtelijke kleding gekozen heeft, is mij een raadsel.

Het verhaal zelf is best interessant en heeft genoeg inhoud voor een spannend spook verhaal met een realistisch tintje. Helaas had er veel meer ingezeten en is het allemaal heel erg kort. Het spel kent slechts zeven schermen om te verkennen, hetgeen veel te weinig is. De dialogen zijn op zich goed. Vooral met de Lindsey en de geesten, echter wordt het ook snel saai door constante herhalende teksten en veel tegenstrijdigheden. Het is bijvoorbeeld nacht wanneer Julie naar buiten gaat. Vervolgens zien we een tussenfilmpje waarin Julie naar buiten loopt terwijl het zonnetje lekker schijnt, om na het filmpje weer in het donker buiten te staan. Erg slecht.

Aan de gameplay is van alles mis. Het FMV karakter bestuur je van uit de derde perspectief. Lopen die je met de muis of met de pijltjestoetsen. Laat de muis maar zitten, dit zorgt voor verschrikkelijke resultaten waarbij je karakter als een gek van links naar rechts loopt te knipperen. Het is nog eens onnauwkeurig ook want je blijft voortdurend achter voorwerpen in het speelveld hangen. Dit gebeurd ook met de toetsenbord besturing, maar daar valt het minder op. Vervelend van de muisbesturing is tevens dat wanneer je naar een andere vertrek gaat, je door raar geplaatste hotspots gelijk weer terugkeert. Erg vervelend. Het aanklikken van items gaat eenvoudig maar sommige hotspots hiervoor zijn wel heel erg klein.

De makers hebben wel geprobeerd om herspeelwaarde van het spel te verlengen. Je mag namelijk drie van de zes speeltjes uitzoeken waarmee je bovennatuurlijk waarnemingen kan meten of opnemen. Echter voegen deze tools niets toe aan het verhaalverloop. Je kan het spel zelfs uitspelen zonder ook maar één keer van deze tools gebruik te maken. Je heb een temperatuur meter die aangeeft wanneer er iets of iemand aanwezig is. Vrij nutteloos want er zijn maar zeven locaties in het spel waar altijd iets of iemand aanwezig is. Nog erger is de EMF detector. Die piept namelijk bij bovennatuurlijke aanwezigheid. Dus dat ding piept constant wanneer je hem gebruikt. Leuker is de pendulum. Je stelt een vraag en de geest verschijning antwoord door de pendulum te laten bewegen. Leuk, maar het voegt niet echt wat toe. De leukste tools zijn naar mijn mening de videocamera die matige video opnamen maakt met zeer neppe special effects, de foto camera die zeer interessante, paranormale foto's maakt en een voice recorder waarbij je geesten hoort. Vooral die laatste twee zijn erg leuk. Probleem hiermee is alleen dat ze allemaal in je inventory komen. Daar staan ze door elkaar hetgeen dus allemaal erg verwarrend is. Vooral met de voice samples is het een rotzooi.

Naast wat hele simpele inventory puzzels zitten er in totaal drie puzzels in. Twee van deze puzzels kan je oplossen door blind op de voorwerpen te klikken. Er worden geen aanwijzingen gegeven en het is een kwestie van trail-and-error. Hier zit geen uitdaging in en er komt geen denkwerk aan te pas. De derde puzzel vond ik wel erg goed maar is feitelijk niets meer dan een simpele muziek puzzel waarbij je het afgespeeld muziekje moet herhalen.

De bedoeling is natuurlijk dat je met de tools aan de slag gaat, maar meer dan simpelweg links of rechts klikken is helaas genoeg en zijn dan ook geen puzzels te noemen.

Op graphics gebied stelt het spel ook teleur. Er zijn maar zeven locaties die bestaan uit echter foto's met effecten. Het ziet er niet onaardig uit, maar er valt maar weinig te zien. De toegevoegde objecten steken af tegen de achtergrond waardoor het allemaal een neppe uitstraling krijgt.

De karakters zien er matig uit. De animatie is slecht. Het karakter loopt niet maar glijdt meer en wanneer een grote afstand wordt afgelegd ziet het er helemaal afgrijselijk uit. Ook de andere bewegingen zijn slecht uitgewerkt. Wil je een foto maken van de boekenkast, richt ze de camera op iets in de tegenovergestelde richting. De karakters bewegen constant via korte animaties, maar het is te duidelijk te zien wanneer de loop plaatsvindt en de animaties zijn dan ook veel te kort. Het ziet er allemaal slordig en amateuristisch uit.

Het ergste zijn echter de gesprekken. Je ziet het gezicht verschijnen van de persoon die aan het woord is en de lippen bewegen om het op praten te laten lijken. De lippen bewegen echter zo snel dat het er gewoon niet uitziet. Omdat er geen verschillende gezichtsuitdrukkingen zijn, zijn de gesprekken gewoon saai. Zeker omdat ze ook zo lang duren. Wat verder erg storend is, is het gebruikte lettertype voor het dagboek en de notities. Dit is gewoon onleesbaar. Erg slecht want het verhaal is moeilijk te volgen als de twee belangrijkste documenten gewoon nauwelijks te lezen zien.

Als laatste is er nog de FMV. Die is op zich in orde en ik vond vooral de vuiltjes en strepen erg leuk. Het wordt voornamelijk gebruikt tijdens de overgang van locatie naar locatie in zwart/wit. Het duurt echter behoorlijk lang maar is gelukkig over te slaan. Toch vind ik het jammer dat FMV niet vaker gebruikt is voor bijvoorbeeld de gesprekken. Aan het begin en het einde zien we een FMV filmpje waar we door het huis lopen, waarom dan niet voor de gesprekken? Wel complimenten voor de foto's die gebruikt zijn in het album en de diavoorstelling. De aankleding en het tijdsbeeld zien er erg goed en authentiek uit.

De muziek is een groot lichtpunt in het spel. De muziek klinkt lekker creepy en past goed bij het spel. De stemmen zijn over het algemeen ook erg goed. De stem van Julie is saai, maar Lindsey doet het erg goed en de stemmen van de geesten zijn geweldig.

Verhaal: Het verhaal zelf heeft zeker potentie en is best interessant. De uitwerking is echter een heel stuk minder en Julie is een oninteressant, zeer slecht geklede heldin. Had liever Lindsey gezien.
Gameplay: Op gameplay gebied laat men veel steken vallen. De tools zijn leuk, maar de uitwerking had opnieuw beter gekund. Een klein zesje.
Puzzels: Alleen wat simpele inventory puzzels, twee hersenloze puzzels en een goede muziek puzzel. Niets spannends dus.
Graphics: Het ziet er allemaal maar matig en slordig uit. Wel complimenten voor de mooie, authentieke foto's.
Muziek: Het enige lichtpuntje in het spel. De muziek is goed en lekker creepy en vooral de stemmen van Lindsey en de spoken zijn erg goed. Die van Julie is helaas saai.
Eindconclusie: Er valt maar weinig te genieten in dit spel. Creepy muziek, goede stemmen (behalve Julie's) en een potentieel interessant verhaal wordt volledig teniet gedaan door de slechte uitwerking van het verhaal, een oninteressante hoofdrolspeelster, veel problemen op gameplay gebied, zeer weinig puzzels, de korte speelduur, zeer matige en slordige graphics en slechte animaties. Ik kan er echt niet meer dan een hele kleine 4 van maken.