Home > Reviews > Black Circle: A Carol Reed Mystery

Black Circle: A Carol Reed Mystery

Het is weer zover. Sinds 2004 heeft het Zweedse MDNA Games ieder jaar een nieuw deel in de Carol Reed Mystery serie geproduceerd. Ook 2009 wordt niet overgeslagen, met Black Circle. Net als het vierde en vijfde deel is ook deze gemaakt met de Wintermute Engine.

Carol helpt dit keer haar onderbuurman Oscar, een gepensioneerde dokter. Tijdens een wandeling ontdekt hij een lijk. Hij belt de politie, maar zodra deze arriveren, is het lijk verdwenen. Oscar wordt voor gek verklaard, maar Carol gelooft hem. Ze gaat op onderzoek uit en ontdekt al snel dat er veel meer gaande is dan alleen maar een vermist lichaam.

Het verhaal zit weer goed in elkaar en wordt op het einde nog erg spannend ook. Het is ook logisch dat Oscar naar Carol gaat omdat de politie hem niet gelooft, dit in tegenstelling tot The Colour of Murder waar de klant van Carol niet als eerste naar de politie gaat. Wat ik erg leuk vond waren de verwijzingen naar de Adventure Game Convention en de Carol Reed serie zelf in een gesprek met Jonas. Verder zien we een aantal oude bekenden terug (waaronder Mikael Nyqvist met een pruik op) en we bezoeken zelfs een locatie uit het eerste deel. Het is geweldig om hier weer terug te keren en je bereikt dit nu van een andere plek wat ik erg leuk vond.

Helaas krijgen we in dit deel minder de kans om de toerist uit te hangen. Er zijn genoeg prachtige locaties in het spel terug te vinden, maar er is weinig echt te bezoeken, iets wat in de vorige delen veel duidelijker aanwezig was. Ditmaal helaas geen musea of toeristische trekpleisters die nader te onderzoeken zijn. Van de vele voorwerpen die je in het spel tegenkomt kan je er ook maar enkele bekijken. Dit is gewoon zonde want er zijn genoeg speldozen, films en papieren te vinden waar helemaal niets mee gedaan wordt.

Het spel speelt precies hetzelfde als de eerdere delen en dat werkt prima. Toch zijn er dit keer wel wat meer klachten. Als eerste zijn er een aantal hotspots verkeerd geplaatst of te groot. Hierdoor klik je op een bepaald voorwerp in een kamer, maar krijg je iets anders te zien. Dit is slordig en had makkelijk verbeterd kunnen worden. Helaas zien we ook weer het desoriënterende gevoel terugkeren en ik was op bepaalde momenten echt compleet de weg kwijt. Ik begrijp dat ze van de prachtige locaties zo veel mogelijk willen laten zien, maar dit gaat ten koste van de gameplay. Bij de legpuzzel zorgt de besturing ook voor problemen. Het draaien gaat langzaam, je kan niet terugdraaien en het is hierdoor vaak onnauwkeurig.

Wat we ook terugzien in het spel is het terugkeren naar een locatie die eerder nog niet beschikbaar was. Dit was een groot punt van irritatie voor mij in eerdere delen en dit hebben ze nu erg goed opgelost door een reden te geven waarom je deze locatie opnieuw moet bezoeken. Door een stukje tekst op papier of één van de karakters die dit aan je vertelt. Het is zo veel beter opgelost.

De puzzels bestaan ook nu weer uit een aantal inventory puzzels gecombineerd met wat doordenkers. De doordenkers zijn leuk en sommige zelfs heel erg slim. Heb me hier dan ook zeker mee vermaakt.

Dit geldt in iets mindere mate ook voor de inventorypuzzels. Ze zijn over het algemeen logisch, erg leuk en er zitten een aantal hele slimme tussen. Het probleem is alleen dat de reden voor bepaalde objecten nergens gegeven wordt. Ik pak een potlood terwijl ik op dat moment nog geen enkele reden heb om dat object op te pakken. Een andere vraag die ik me constant stelde was waarom ik juist die potlood moest pakken terwijl ik op een andere locatie ook een potlood zag liggen.

Er is niets veranderd ten opzichte van eerdere delen. Prachtige foto's bewerkt met een filter zorgen voor schitterende plaatjes. De omgevingen zijn van zichzelf al prachtig dus het is zeker genieten.

Wat alleen jammer is, is dat het allemaal nog steeds statisch is. Vooral bij de gesprekken is dit gewoon zonde omdat je toch een beetje uit het spel wordt gehaald door te kijken naar een slideshow van foto's tijdens een gesprek.

De muziek is gewoon weer genieten. Het past goed bij het spel en het is gewoon heerlijk om rustig rond te lopen en te luisteren naar de mooie muziek. Ik hoop dat MDNA Games ooit eens besluit om een soundtrack uit te brengen want het klinkt allemaal gewoon erg lekker.

Over de stemmen ben ik toch wat minder tevreden. Op een enkele na zijn ze saai en emotieloos. Daarnaast is de Engelse uitspraak ook niet al te best. Ik denk eigenlijk dat het beter zou zijn wanneer men gebruik zou maken van de originele Zweedse stemmen van de karakters en dan met Engelse ondertiteling. Ik denk dat de acteurs op deze manier veel beter hun dialogen uit kunnen spreken en dit met veel meer gevoel kunnen doen.

Verhaal: Het verhaal zit goed in elkaar en wordt nog spannend ook, verder is het erg leuk om weer bekenden terug te zien en locaties uit eerdere delen te bezoeken. Helaas is er dit keer weinig kans om de toerist uit te hangen.
Gameplay: Grotendeels gelijk gebleven in vergelijking met eerdere delen en dat werkt allemaal prima. Helaas zijn een aantal hotspots niet zo goed geplaatst en keert het desoriënterende gevoel weer terug, hetgeen erg vervelend is. Een kleine 7.
Puzzels: De doordenkers zijn erg slim en erg leuk. De inventorypuzzels zijn leuk op wat kleine minpuntjes na.
Graphics: Het zijn weer prachtige foto's van prachtige locaties. Jammer dat het statisch is en dat is vooral vervelend bij de gesprekken. Een kleine 8.
Muziek: De muziek is heerlijk, maar de stemmen zijn helaas maar matig. Vooral de engelse uitspraak is vaak erg slecht en er is weinig emotie terug te horen. Door de muziek toch nog een dikke 7.
Eindconclusie: Ook met dit zesde deel is het weer genieten geblazen. Her verhaal is goed en het einde spannend, de graphics en de muziek zijn heerlijk en de puzzels zijn erg leuk. Jammer van wat minpuntjes die het cijfer naar een 7,5 brengen.