Home > Reviews > Belle of het Beest

Belle of het Beest

Iedereen kent het verhaal wel van Belle en het Beest. Het verhaal zelf is al behoorlijk oud. De eerste gepubliceerde versie kwam uit 1740 door mevrouw Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve, die haar verhaal baseerde op een volksverhaal uit 425. De best geschreven versie kwam in 1756 uit, door Jeanne-Marie Leprince de Beaumont. Naast verschillende toneelstukken, films en een hele mooie (en één van mijn favoriete) Disney films, is er nu ook een computerspel gebaseerd op het beroemde verhaal. Het spel is voor kinderen, maar als fan van het verhaal en de film, wilde ik het zeker proberen. Echter, voor de beoordeling is er gekeken naar de doelgroep van het spel.

Het spel is gemaakt door Lexis Numérique, die eerder ook het verhaal van Oom Ernest brachten. Het spel is uiteraard in het Frans en Engels uitgebracht. Omdat het in Nederland uitgebracht is door MediaMix Benelux (die hier onder andere ook The Moment of Silence heeft uitgegeven) wordt hier de Benelux versie besproken, die dus Nederlandstalig is.

Het verhaal is bij iedereen wel bekend. Belle komt, in haar zoektocht naar haar vader, uit bij een kasteel waar een beest haar vader gevangen houdt. Ze neemt de plaats van haar vader in en gaat bij het beest wonen. Gaandeweg ontstaat er een vriendschap tussen Belle en het Beest totdat haar vader ziek wordt en ze van het Beest hem mag bezoeken, als ze maar belooft om terug te komen. Iedereen weet hoe het verder afloopt. Nou verloopt dit verhaal een beetje anders dan het originele verhaal en de film van Disney, maar de hoofdlijnen zijn natuurlijk identiek.

Uniek aan dit spel en het verhaal, is dat je het speelt als Belle en daarna als Beest. Vandaar ook de titel Belle of het Beest. Beide verhalen hebben hun eigen puzzels, locaties en een verhaallijn. Leuk om te zien is dat de verhalen elkaar overlappen. Ook de uitspraak van Belle dat het haar bekend voorkomt is een leuke, frisse knipoog naar haar verhaallijn. Overigens kloppen er een paar dingen niet helemaal als je beide verhalen naast elkaar legt. Items die je bij Belle pakt en die ineens weer terug op hun plek zijn. Of het hulpje van het Beest die als eerste een ruimte verlaat en vervolgens toch na jou de ruimte uitkomt. Vreemd, maar ze hebben wat artistieke vrijheid genomen om het verhaal draaiende te houden. Bovendien valt het voor de uiteindelijke doelgroep waarschijnlijk niet eens op. Toch is de wisseling van perspectief erg verfrissend en is het avontuur door de ogen van Beest betrekkelijk moeilijker dan die van Belle. Geen van beide verhalen zijn echter verrassend of onvoorspelbaar.

Het spel wordt volledig met de muis bestuurd. Alleen als je je naam in moet voeren wordt dit uiteraard met het toetsenbord gedaan. Maar het spel zelf is point & click. Je bestuurt het karakter door te klikken op een plaatsje op het speelveld. Wanneer je naar een andere locatie kan gaan, verandert de muisaanwijzer in een andere pijl die de richting aangeeft. Als je op een item kan klikken, verandert de muisaanwijzer in een hand. Ook als je puzzels moet oplossen verandert de muisaanwijzer in een hand. Dus het is meteen duidelijk wanneer je iets aan kan klikken.

Nu de problemen hierbij. De "collision detection" is niet goed. Soms lijkt het of Belle of het Beest blijft haken achter een stukje achtergrond. Dus moet je eerst ergens anders klikken om je personage in stelling te brengen om vervolgens naar de volgende locatie te gaan. Ook zijn er twee punten in het spel waarbij de hotspots van de verschillende vertrekken dusdanig dicht bij elkaar in de buurt liggen dat het moeilijk is om de juiste kamer in te gaan. Een erg vervelend en irritant probleem.

Soms is het ook niet helemaal duidelijk hoe je een bepaald vertrek weer kan verlaten. Je moet dan klikken op de mooi gedecoreerde pijl linksonder in beeld. Maar dat is in het begin niet geheel duidelijk.

Af en toe moet je Belle, Beest of beide besturen met de muis tijdens een puzzel. Dus niet door te klikken op een plek op het scherm. Maar echt met de muis. Als je dan de muis naar boven beweegt, dan gaat het personage ook naar boven. Dit werkt niet echt prettig en hadden ze beter met het toetsenbord kunnen oplossen. Een verkeerde beweging met de muis en je kunt de puzzel weer overnieuw doen.

De inventory had ook makkelijker bereikt kunnen worden. Je moet nu boven in het scherm klikken en dan verschijnt het. Maar als je iets te snel beweegt, dan is die weer weg. Dit kan verwarrend zijn voor kinderen. Het had veel duidelijker gekund, door bijvoorbeeld een volledige balk te allen tijde te laten zien of een rugzakje te laten zien. In het inventory venster kun je ook het spel opslaan, het spel verlaten en, mocht je er helemaal niet meer uitkomen, er de uil om hulp vragen.

De puzzels zijn uiteraard gericht op kinderen. Dus zijn ze op zich niet al te moeilijk en vooral gericht op actie. Zo moet je de kikkers veilig de vijver over laten steken, de vlinder uit het spinnenweb halen, stenen gooien om een item naar boven te krijgen, een drankje maken en zelfs een toren beklimmen. Allemaal niet al te moeilijk, maar voor kinderen kan het zeker een uitdaging zijn. Bovendien zijn sommige puzzels van Beest moeilijker dan die van Belle.

Nadeel is dat het spel niet altijd duidelijk aangeeft wat je moet doen. Meestal gebeurt dat wel en dan is het kinderlijk eenvoudig. Er wordt zelfs vaak letterlijk verteld wat je moet doen. Maar soms is het niet even duidelijk wat je moet doen, en dat is voor kinderen toch wel lastig. Maar het wordt nergens zo moeilijk dat je vast komt te zitten.

De graphics zien er goed uit. De omgevingen zijn erg mooi, goed gedetailleerd en vooral sfeervol, maar er had wat meer beweging in gemogen. Nu zijn het statische afbeeldingen (wel erg mooie) met wat flikkerende kaarsen. De personages zijn ook goed uitgewerkt en passen goed bij de omgeving.

De tussenfilmpjes zijn erg mooi gedaan, zeker voor een kinderspel. Ze zijn erg sfeervol. Het enige wat er minder aan is, zijn de personages. De lippen lopen duidelijk niet synchroon met de gesproken tekst en de personages lijken maar één uitdrukking te hebben. Zo viel Belle op een gegeven moment huilend neer, terwijl ze een paar seconden ervoor nog een lachend gezicht had. Ook de bewegingen zijn nogal houterig, maar de omgevingen maken een hoop goed. Ook leuk om te zien is hoe ze een kamer uit de tussenfilmpjes, omgezet hebben naar een kamer in het spel die je moet verkennen.

Ik zit eigenlijk een beetje in tweestrijd wat de muziek betreft. Ik vind de muziek namelijk erg sterk en deze draagt uitstekend bij aan de sfeer, de graphics en het verhaal. Het lijkt een beetje op Ierse muziek en is zoals gezegd erg mooi, sfeervol en het past goed bij de sfeer van het spel.

Waar ik echter minder tevreden over ben zijn de voice-overs. Het spel is van oorsprong Frans en is ook uitgekomen in het Engels. Hier is het uitgegeven door MediaMix Benelux, dus zijn de voiceovers Nederlands en Belgisch. Door elkaar. Dit klonk nogal raar. Bovendien hebben sommige personages hebben nogal vreemde stemmen die niet bij hen passen en waar je je al snel aan begint te irriteren. Maar het is wel duidelijk te volgen en voor de kinderen is het duidelijk wie wie is. Echter klink het Nederlands/Belgisch toch vreemd. Maar is het voor de doelgroep natuurlijk ideaal en makkelijk te volgen. Overigens kloppen een aantal dingen die ze zeggen ook niet en worden er dingen herhaald. Misschien moet ik toch maar eens op zoek gaan naar een Engelstalige versie.

Verhaal: Het verhaal is bij de meeste wel bekend, dus echte verrassingen hoef je niet te verwachten. Het is echter leuk voor kinderen. Absoluut pluspunt zijn de twee verschillende perspectieven van Belle of het Beest. Wat dus twee aparte spellen zijn met een aantal overeenkomsten. Erg leuk dat de makers hier aandacht aan besteed hebben. Er zitten echter wel een aantal continuïteitsfouten in de verhalen, als je ze naast elkaar legt. Maar dat valt de doelgroep niet op. Een 7 voor het verhaal.
Gameplay: Het spel maakt gebruik van point & click en dat werkt prettig. De muisaanwijzer verandert als je een item tegenkomt, met een puzzel bezig ben of als je naar een andere locatie kan gaan. Het personage blijft weleens "haken" als je ergens heen wilt lopen. En soms liggen op twee punten in het spel, twee hotspots erg dicht bij elkaar en is het besturen van Belle of het Beest tijdens puzzels erg onhandig. Dit zijn toch wel kwalijke en irritante puntjes. Verder is de inventory niet erg handig maar werkt wel goed. Een 6,5.
Puzzels: De puzzels zijn niet al te moeilijk en richten zich voornamelijk op actiepuzzels. Dus weinig nadenken en veel behendigheid. Voor de kinderen zijn ze echter uitdagend genoeg om de nodige uurtjes te vullen en is de variatie groot. Voor de volwassenen zijn ze te makkelijk en te kort. Een 7.
Graphics: De graphics zien er goed uit. De achtergronden zijn mooi vormgegeven, gedetailleerd en erg sfeervol. De personages die je bestuurt zien er ook goed uit en passen bij het spel. De tussenfilmpjes zijn ontzettend mooi. Zeker voor een kinderspel. Echter had er meer aandacht besteed kunnen worden aan de personages. Die staan er vaak met één uitdrukking bij en de lippen lopen niet synchroon met de spraak. Een 7.
Muziek: Beetje een tweestrijd. Muziek is namelijk ontzettend goed en past perfect bij de spel en de sfeer. Helaas zijn de voice-overs wat minder. Soms lijken ze zelfs niet bij het personage te passen. Waren de voice-overs beter, dan was het zeker een 8,5. Nu is het een 7 geworden.
Eindconclusie: Het spel is voor volwassenen wel erg kort. Ik was binnen anderhalf uur klaar met beide verhaallijnen. Maar kinderen kunnen hier wel een aantal dagen zoet mee zijn. Het spel ziet er goed uit en is erg sfeervol. Ook de muziek draagt hier aan bij. Ondanks dat de puzzels vooral op actie en behendigheid gericht zijn, wordt het nergens echt moeilijk. En kom je toch vast te zitten, dan kun je de uil om hulp vragen. Ondanks een aantal fouten in de besturing (erg kwalijk), het verhaal en de voiceovers (minder kwalijk), wordt het nergens erg vervelend. En de sfeer blijft heerlijk. Dat je ook kan spelen als Belle of het Beest met verschillende puzzels en locaties is een absolute plus.

Uiteindelijk een zeer nette 7.