Dreamfall - Hands on 1



Het was de eerste keer dat Dave en ik een spel mochten testen voordat het klaar was en in de winkel lag. Het ging hier om Dreamfall: The Longest Journey (vandaar de titel van deze preview), wat heel toevallig het vervolg is op een van mijn lievelingsadventures; The Longest Journey. Uitgever EasyComputing had Adventure-Island uitgenodigd om de béta-versie van dit spel onder de loep te nemen en dus gingen we op pad. Geen zin om de avonturen van mij en Dave te lezen? Lees dan verder bij het kopje 'Het Verhaal'.

De Avonturen van Dave en Junaid
We hadden afgesproken op het station van Haarlem waar ik zelf totaal vreemd was. Na een half uur in de trein, kwam ik aan in Haarlem waar ik tot mijn grote schrik nergens Dave zag. Ik had eerder al een smsje van Dave ontvangen dat hij er al was, dus ik besloot naar de centrale hal te lopen waar ik dacht Dave aan te treffen. Ik had het natuurlijk weer fout want Dave was nergens te bekennen.

Na vijf keer heen en weer te lopen wist ik het. Station Haarlem moest gewoon ontworpen zijn door MC Escher. Enfin, op het gegeven moment kwam ik plotseling Dave tegen en we besloten op zoek te gaan naar de Jansstraat 40, want daar zouden wij moeten wezen volgens Dave.
Na een paar minuten heerlijk door de regen gewandeld te hebben, kwamen we aan bij Janstraat 40. Het ging hier om een kleine deur (Hobbit-size, maar dan niet rond) met de tekst "Archiefkantoor" ernaast. We snapten hier niks van en gingen maar naar binnen. De receptie keek ons heel vreemd aan. Na een klein onderzoek op het internet bleek dat we op de Jansweg moesten wezen in plaats van de Jansstraat.

Na weer eventjes terug te lopen door de regen, waren we er eindelijk. We werden gelijk vriendelijk ontvangen door Roel Peeters. Na een korte demonstratie van een trein-simulator en wat art van een andere veelbelovende adventure genaamd Paradise (binnenkort meer over deze adventure), kon ik eindelijk het spel spelen waar ik al op wachtte sinds het einde van The Longest Journey: Dreamfall.

Enkele in-game screenshots

Het Verhaal
Het verhaal van The Longest Journey/Dreamfall zal bij de meeste wel bekend zijn, maar zo niet dan zal ik dat nog eventjes snel uitleggen. In deel 1 kwam een studente genaamd April Ryan erachter dat er naast deze wereld nog een wereld is parallel aan de onze. Onze dimensie zou Stark heten en de andere Arcadia. In Arcadia kenden ze geen technologie, maar magie. Dus het hele contrast was ontzettend mooi te zien. Deel 1 ging voornamelijk over April's zoektocht naar een nieuwe guardian die kon voorkomen dat de twee werelden in elkaar zouden overlopen, wat voor totale chaos zou zorgen. Ik zal niet uitgebreide plot details gaan verraden voor degene die TLJ nog niet gespeeld hebben...

Het begin van Dreamfall heeft ongeveer dezelfde opzet. Je speelt als Zoë Castillo, wederom een jonge vrouw, die niet het bestaan van Arcadia ontdekt, maar ook nog van een 'tussenin'-wereld genaamd Winter. Zoë heeft net zoals April in deel 1 last van visioenen die haar dagelijkse leven in de war gooien. Het een en ander loopt uit op een zoektocht naar de heldin van TLJ, April Ryan. Later kun je ook met 2 andere karakters spelen (waaronder April en ene Kian) maar daar is nog niet zo heel veel over bekend.

Concept Art van Dreamfall

Mijn ervaringen
Ten eerste moet ik even vermelden dat de versie die ik speelde een bèta versie was. Dat houd dus in dat het niet de definitieve versie was en dat nog lang niet alles compleet was qua levels, voice acting enz.

Verhaal
Het begon met een filmpje waarin Brian Westhouse, een personage uit deel 1 aan het schrijven was in het gezelschap van enkele monniken. Vervolgens liep hij naar het midden van een cirkel, zweefde rond waarbij licht uit zijn lichaam kwam en weg was hij.

Toen schakelde wij over naar Zoë die in bed lag. Een voice-over van Zoë zelf vertelt dat ze hier in coma ligt en dat ze even zal gaan vertellen hoe het zo is gekomen. We gingen even iets terug in de tijd en zagen hoe Zoë, toen nog kerngezond, uit haar bed stapte en een gesprek met haar vader had. Vervolgens moest ze naar de plaatselijke gym en vanaf dit punt ben ik willekeurig levels gaan kiezen om te kijken hoe het verder was.

Qua verhaal heb ik nog niks nieuws ontdekt maar dat is maar goed ook want het mooie aan deel 1 was dat je nooit wist wat er ging gebeuren. De eerste paar uur dat je speelde, maakte je gewoon een dag of twee mee uit April's leven. Naar school gaan, de kroeg in met vrienden enz. Langzaam kwamen de visioenen en later de overgang naar het hele Arcadia verhaal. Hierdoor begreep je beter wat April overkomt en is het ook realistisch om te zien welke keuzes zij maakt.

Dreamfall lijkt precies dezelfde opzet te hebben wat ikzelf helemaal prachtig vind, maar hoe het uiteindelijk zal zijn kan ik natuurlijk pas zeggen als ik het eindresultaat heb gezien. Ook is het vloeken er gewoon in gebleven. Dit was een van de dingen in deel 1 die bepaalde gesprekken realistischer maakte. Natuurlijk is dit mijn persoonlijke mening en ligt het er maar aan hoe je tegen het vloeken aankijkt.

Omgevingen
Alhoewel vele omgevingen nog maar half of helemaal niet af waren, zagen de voltooide omgevingen er prachtig uit. Om de herberg uit deel 1, 'The Journeyman Inn" in 3D te zien was ontzettend mooi. Bijna in elk landschap was wel sneeuw te zien en hoe dat op de daken was geplaatst was prachtig. Zeker 80% van de sfeer is te danken aan de mooie omgevingen. Van Stark heb ik nog weinig gezien naast Zoë's huis, maar ik heb er volledige vertrouwen in dat ook dat er prachtig uit zal zien.

Concept Art van Zoë en Kian

Muziek en Voice-acting
Het muziek was net zoals dat van deel 1 (die je kunt vinden in onze muziek sectie) heel sfeervol. En ondanks dat nog niet alle dialogen waren ingesproken klonk alles wat ik wel hoorde erg goed. Ook kreeg ik te horen dat de Nederlandse versie van Dreamfall geen Nederlandse stemmen zal bevatten, maar wel Nederlandse ondertiteling. Dit vind ik zelf alleen maar beter gezien het de hele ervaring nog meer op een film laat lijken.

Eindoordeel
Net zoals ik had al had gedacht ziet (alles wat ik heb gezien) goed in elkaar. Enige twijfelgeval is misschien het vechtsysteem wat bij veel recente adventures het geval is. Mij werd verteld dat het op Mortal Kombat zou lijken. Dit betwijfel ik gezien de actie sequenties in adventures nooit zo uitgebreid zijn als in vechtspellen zoals Mortal Kombat en Tekken. Maar ook dit was nog niet voltooid, dus ik kan hier natuurlijk eigenlijk nog niet over oordelen. Ik ben zeker heel erg benieuwd naar het eindresultaat en kan niet wachten tot ik de complete versie kan spelen!

In Dreamfall, die voor de Xbox en de PC uit zal komen zullen ongeveer 160 verschillende personages zitten en de speelduur is ongeveer 52 uur. Dreamfall wordt in Nederland en België uitgegeven door EasyComputing en het spel wordt verwacht rond maart/april 2006.

Enkele Links:

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results