Secret Files: Tunguska

Een adventure waar ik al een hele tijd naar uitkijk is Secret Files: Tunguska. De eerste beelden zagen er geweldig uit, de trailer smaakte naar meer en daarnaast klinkt het verhaal ook ontzettend interessant. Ik ben persoonlijk dol op adventures die gebaseerd zijn op mysterieuze maar waargebeurde gebeurtenissen. Na het interview dat wij met Jörg Beilschmidt gehouden hebben kon ik helemaal niet meer wachten. Mijn hart maakte dan ook sprong van vreugde toen ik las dat de demo uit was. Het was dan wel in het Duits, maar dat weerhield mij er niet van om de demo uit te proberen.



Het Verhaal
Kort even het verhaal. In de demo speel je Nina Kalenkow. Als je op een dag je vader op het werk wilt bezoeken, kom je in een enorme puinhoop terecht en is je vader nergens te bekennen. De politie kan of wil je niet helpen en dus ga je zelf op zoek naar aanwijzingen. Onderweg ontmoet je een collega van je vader, Max Gruber. Hij biedt vrijwillig aan om je te helpen. Uiteindelijk leidt het spoor naar een mysterieuze ramp in Tunguska in 1908. Je vader was daar op expeditie heen geweest om een onderzoek uit te voeren. Heeft zijn onderzoek iets met zijn verdwijning te maken?

Mijn ervaringen
Zoals ik in mijn inleiding ook al aangaf was de demo volledig Duitstalig. Helaas weet ik nog niet zeker of er ook een Engelse versie uitkomt. Mijn Duits is in alle bescheidenheid lang niet zo slecht als ik dacht want ik kon het behoorlijk goed volgen. Er waren echter bepaalde dialogen en puzzels waarin mijn Duits te kort schoot.

Graphics
De demo begint direct met een prachtig 3D filmpje. Het enige wat me opviel was dat de karakters er prachtig uitzagen maar nogal vreemd bewogen. Maar afgezien van dat zag het filmpje er prachtig uit. Ook de andere filmpjes in de demo zien er erg goed uit.

Dan de ingame graphics. De achtergronden zijn werkelijk prachtig. Erg gedetailleerd en er zijn een hoop dingen te zien. Er zijn wat bewegingen te ontdekken. Een vogel die overvliegt, een vlinder die landt op een fles, blaadjes die wapperen. Het ziet er goed uit, maar is toch een beetje statisch en de filmpjes van de vogel en de vlinder herhalen zich erg duidelijk. De karakters zien er ook erg goed uit. Goed gedetaileerd en ze passen goed bij de rest van het spel. Alleen bewegen de karakters nogal onnatuurlijk en sommige animaties zoals het oppakken van items kloppen niet goed.

Muziek en Voice-acting
Zoals ik eerder al zei is de demo volledig Duitstalig. Maar de stemmen klinken erg goed. Dus als ze voor Engelse of Nederlandse ondertiteling zouden zorgen, zou ik daar helemaal geen problemen mee hebben. De muziek past goed bij de mysterieuze sfeer van het spel. Dus als het spannend in het spel of een filmpje wordt, dan wordt de muziek ook vlot en spannend. Bij rustige momenten wordt de muziek ook rustig of hoor je alleen ambient geluiden. Alleen vroeg ik me op een gegeven moment af wat de auto's aan het doen waren. Het leek wel of ik op een racecircuit was. Maar op dat na is de muziek dus erg goed.

Gameplay en puzzels
Het spel wordt volledig met de muis bestuurd. Als je over een hotspot beweegt dan zie je een muis als muisaanwijzer. De knop die een actie teweeg brengt is groen en ernaast zie je wat de actie is. Je kan bekijken en beetpakken. Lopen doe je door met de linkermuisknop te klikken. Het karakter loopt dan naar die positie toe. Nadeel is dat het karakter nogal sloom loopt en bij een grote afstand kan dat nogal gaan irriteren. Je kan dus ook niet rennen en dat kan misschien voor irritatie zorgen. Je kan wel dubbelklikken op een uitgang van een locatie. Dan kan je het loopgedeelte wel skippen.

De indeling van het scherm is makkelijk, overzichtelijk en logisch. Onderin zie je je inventory en deze balk wordt ook voor de dialogen gebruikt. Als je met iemand praat zie je onderin de onderwerpen staan waar je over kan praten. Als een onderwerp behandeld is, verdwijnt die. Verder zie je ook drie kleine icoontjes aan de rechterkant. Een knop om naar het menu te gaan, een knop om je dagboek te bekijken en een knop om alle hotspots tijdelijk zichtbaar te maken. Dit is makkelijk voor het geval je een hotspot over het hoofd zit en je volledig vast komt te zitten. In het dagboek komt belangrijke informatie voorbij die je eerder heb opgedaan gepaard met een foto van de situatie. Handige opties die makkelijk werken.

De puzzels zijn voornamelijk inventory based. Dus het verzamelen van items, het combineren van items en deze gebruiken. Dit werkt erg prettig en sommige puzzels zijn nog best pittig maar worden nergens onlogisch. Bij één puzzels waarbij je een wachtwoord moet ontcijferen, komt de taalbarrièrre tevoorschijn. Maar hopelijk is dat bij de uiteindelijke release van 1 september opgelost door een Engelse of Nederlandse ondertiteling.

Eindoordeel
De demo heeft mij niet teleurgesteld. Prachtige graphics, goede voice overs en muziek, de besturing is erg prettig en de puzzels zijn pittig maar worden nergens onlogisch. Daarnaast is het verhaal gelijk al erg interessant en de dialogen en de karakters zijn erg goed uitgewerkt. De demo duurt ook lekker lang en is erg leuk om te spelen. Dat belooft dus veel goeds voor de uiteindelijk versie.

De minpuntjes bij de graphics en het langzame lopen van de karakters wegen niet op tegen de vele pluspunten. Het enige waar we nog even op moeten afwachten is de taal. De demo is volledig Duitstalig en ondanks dat ik het goed kon volgen zou een Engelse of Nederlandse ondertiteling een absolute must zijn. De stemmen van de karakters hoeven van mij niet veranderd te worden omdat ze goed klinkt en omdat het goed bij de karakters passen. Na de demo kan ik in ieder geval niet meer wachten.

Enkele Links:

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results