Time Stand Still: A Carol Reed Mystery

Na Remedy en Hope Springs Eternal staat er een derde deel van de Carol Reed Mystery serie op stapel, Time Stand Still. In deze preview kan je meer lezen over deze adventure. We mochten namelijk de beta versie onder handen nemen. Uiteraard is deze game nog niet af maar we hebben wel een goed beeld waar het in het derde deel allemaal om draait.



Het Verhaal
Het verhaal gaat opnieuw over Carol Reed, de Engelse amateur detective uit de eerdere delen die nog steeds in Zweden woont. Dit keer echter gaat het een stuk beter. Ze heeft nu een eigen appartement en een eigen detective bedrijf. Jammer genoeg gaat het met de zaken niet zo goed. Totdat haar oog valt op een bericht in de krant; er schijnt een spookhuis te zijn. Carol is natuurlijk direct geïnteresseerd en besluit de zaak te onderzoeken. Gaandeweg komt ze tot de ontdekking dat er veel meer achter deze zaak zit dan ze in eerste instantie verwachtte. De zaak gaat zelfs terug tot de Tweede Wereldoorlog.

Het verhaal is erg interessant en gaat erg diep. Zonder natuurlijk al te veel te verklappen heeft het verhaal een verrassende wending op het einde en heeft het verhaal best wat spannende en creepy momenten. Het spookhuis gaf me soms ook kippenvel ondanks dat die er helemaal niet eng uitziet. Totdat je plotseling gekraak hoort of iemand begint te neuriën. De cast bestaat opnieuw uit een aantal bekende gezichten. Leuk om te zien dat bepaalde karakters groeien in de serie. Het enige wat jammer is, is dat er één karakter een andere rol in dit deel vervult. Hetgeen voor wat verwarring kan zorgen. Gelukkig is het geen grote rol.

Natuurlijk kan je ook in dit deel weer als toerist rondlopen in Zweden. Er is zelfs een museum die je kan bezoeken. Het blijft heerlijk om door de uitgebreide locaties te wandelen. Ook de gesprekken zijn weer goed. Er zit weer wat humor in, al is het niet zoveel als in het tweede deel, maar dit verhaal is dan ook een stuk serieuzer van toon. Er zijn wat vragen en kleine gaten in het verhaal, maar aangezien dit een beta versie is, kan er natuurlijk nog het één en ander veranderen. Maar mocht dit niet aangepast worden, dan is het ook niet zo verschrikkelijk.

Graphics
Net als de vorige delen zijn de graphics weer prachtig. Ze bestaan uit foto's bewerkt met een PhotoShop filter waardoor het lijkt op een schilderij. Jammer genoeg is het net als het tweede deel een stuk minder nadrukkelijk gebruikt waardoor de foto elementen niet zo sterk naar voren komen. Zoals de vorige delen zijn de omgevingen van Zweden weer prachtig en erg gedetailleerd.

Het ziet er allemaal weer strak en professioneel uit. De inventory is weer ingedeeld in vakken en ook het vergrootglas keert weer terug. Ze hebben echter ook in het derde deel weer een aantal aanpassingen gedaan. Zo begint het spel met een aantal mooie credits op een prachtige achtergrond. De eindcredits zien er ook mooier uit en het saaie zwarte is verdwenen. De gesprekken worden nog steeds gevoerd met het notitieblokje en je kan net als in het tweede deel bellen met iemand aan de andere kant van de lijn die je dan ook echt ziet. Maar het grootste verbeterpunt is beweging. Er zit zowaar beweging in het spel. Verwacht geen groot spektakel, maar het fonkelen van een munt, druppelen van water en het dichtslaan van een deur is erg leuk uitgewerkt. Het is nog steeds weinig, maar het is een goed begin.

Muziek en Voice-acting
Net als de vorige delen is de muziek werkelijk prachtig. Heerlijk om gewoon even naar te luisteren terwijl je rustig rondloopt en geniet van de prachtige beelden. Het is dus echt genieten geblazen en het past ook goed bij de sfeer van het spel. De geluidseffecten zijn ook goed. Soms zelfs zo goed en sfeervol dat ik niet eens doorhad dat dit een hint was. Verder is er zelfs 3D geluid aan dit deel toegevoegd in een scene. Het geluid wordt dus harder of zachter als je verder of dichter van de bron beweegt. Dit is een goede verbetering waarvan ik graag zou zien dat deze vaker gebruikt wordt.

De stemmen zijn net als de vorige delen goed, maar soms nogal saai. Dit komt natuurlijk omdat Engels niet de eerste taal van de meeste stemacteurs is. Toch blijven de stemmen leuk om naar te luisteren en komt er weer voldoende intonatie in.

Helaas keert er ook een vervelend onderdeel van de muziek terug. Als de muziek zich gaat herhalen wordt het opeens erg luid. Een erg vervelend probleem, maar hopelijk wordt dit nog opgelost in de uiteindelijke versie.

Gameplay
Het spel wordt bestuurd met de muis. Een aantal pijlen geven weer aan waar je heen moet, wanneer je iets moet gebruiken en wanneer je iets kan bekijken of aanpakken. Je moet dit keer ook echt iets aanpakken van een karakter. Een erg leuke toevoeging. De inventory is weer netjes verwerkt aan de bovenkant en schuift naar beneden als je er naar toe beweegt. Je kan weer makkelijk items combineren en gebruiken. In dit deel worden alle hoeken gebruikt van het scherm. Je kan nu opslaan, laden, puzzels overslaan en naar het menu gaan. De laatste is eigenlijk nogal nutteloos. Je keert dan direct terug naar het kleine menuschermpje als je het spel opstart. Dit betekent dus dat het spel niet gesaved wordt. Klik je hier, per ongeluk, op dan keer je dus eigenlijk terug naar Windows.

Helaas zijn de pijlen om naar boven of naar beneden te kijken weer moeilijk te onderscheiden. Opnieuw miste ik bijna een locatie hierdoor die ik vond met wat geluk. Ook zitten er wat bugs in de inventory. Zo had ik op een gegeven moment twee zaklampen tegelijk. Natuurlijk is dit een beta versie en de makers hebben ook al verteld dat ze deze bug al opgelost hebben.

Puzzels
Het spel zit weer vol met inventory puzzels en ook dit keer met wat pittige puzzels. Helaas zijn sommige van deze puzzels ietwat onlogisch. Zo kan je bepaalde items maar op één plek halen en dat is niet de plek waar je het in eerste instantie zou zoeken. Verder kwam ik op een gegeven moment vast te zitten omdat ik met een puzzel bezig was, waar ik eigenlijk niet eens aan mocht beginnen. De meeste puzzles zijn echter wel leuk om te doen en alles komt aan bod. Memory, een muziekpuzzel, een doolhof en verschillende code puzzels. Maar er is dus genoeg ruimte voor verbetering en hopelijk wordt het ook aangepast in de uiteindelijke versie.

Eindoordeel
Het derde deel ziet er opnieuw goed uit. Een interessant verhaal, mooie graphics, prachtige muziek en leuke puzzels, maken weer een aangename en ietwat serieuzere adventure. Het spel kent wat gebreken, maar dit kan natuurlijk nog aangepast worden in de uiteindelijke versie. Het ziet er in ieder geval weer erg goed uit voor Carol Reed in Time Stand Still.

Enkele Links:

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results