Time Stand Still: A Carol Reed Mystery
Na Remedy en Hope Springs Eternal staat er een derde deel van de Carol
Reed Mystery serie op stapel, Time Stand Still. In deze preview kan je meer
lezen over deze adventure. We mochten namelijk de beta versie onder handen nemen.
Uiteraard is deze game nog niet af maar we hebben wel een goed beeld waar het
in het derde deel allemaal om draait.
Het Verhaal
Het verhaal gaat opnieuw over Carol Reed, de Engelse amateur detective uit de
eerdere delen die nog steeds in Zweden woont. Dit keer echter gaat het een stuk
beter. Ze heeft nu een eigen appartement en een eigen detective bedrijf. Jammer
genoeg gaat het met de zaken niet zo goed. Totdat haar oog valt op een bericht
in de krant; er schijnt een spookhuis te zijn. Carol is natuurlijk direct geïnteresseerd
en besluit de zaak te onderzoeken. Gaandeweg komt ze tot de ontdekking dat er
veel meer achter deze zaak zit dan ze in eerste instantie verwachtte. De zaak
gaat zelfs terug tot de Tweede Wereldoorlog.
Het verhaal is erg interessant en gaat erg diep. Zonder natuurlijk al te veel
te verklappen heeft het verhaal een verrassende wending op het einde en heeft
het verhaal best wat spannende en creepy momenten. Het spookhuis gaf me soms
ook kippenvel ondanks dat die er helemaal niet eng uitziet. Totdat je plotseling
gekraak hoort of iemand begint te neuriën. De cast bestaat opnieuw uit een aantal
bekende gezichten. Leuk om te zien dat bepaalde karakters groeien in de serie.
Het enige wat jammer is, is dat er één karakter een andere rol
in dit deel vervult. Hetgeen voor wat verwarring kan zorgen. Gelukkig is het
geen grote rol.
Natuurlijk kan je ook in dit deel weer als toerist rondlopen in Zweden. Er
is zelfs een museum die je kan bezoeken. Het blijft heerlijk om door de uitgebreide
locaties te wandelen. Ook de gesprekken zijn weer goed. Er zit weer wat humor
in, al is het niet zoveel als in het tweede deel, maar dit verhaal is dan ook
een stuk serieuzer van toon. Er zijn wat vragen en kleine gaten in het verhaal,
maar aangezien dit een beta versie is, kan er natuurlijk nog het één
en ander veranderen. Maar mocht dit niet aangepast worden, dan is het ook niet
zo verschrikkelijk.
Graphics
Net als de vorige delen zijn de graphics weer prachtig. Ze bestaan uit foto's
bewerkt met een PhotoShop filter waardoor het lijkt op een schilderij. Jammer
genoeg is het net als het tweede deel een stuk minder nadrukkelijk gebruikt
waardoor de foto elementen niet zo sterk naar voren komen. Zoals de vorige delen
zijn de omgevingen van Zweden weer prachtig en erg gedetailleerd.
Het ziet er allemaal weer strak en professioneel uit. De inventory is weer
ingedeeld in vakken en ook het vergrootglas keert weer terug. Ze hebben echter ook
in het derde deel weer een aantal aanpassingen gedaan. Zo begint het
spel met een aantal mooie credits op een prachtige achtergrond. De eindcredits
zien er ook mooier uit en het saaie zwarte is verdwenen. De gesprekken worden
nog steeds gevoerd met het notitieblokje en je kan net als in het tweede deel bellen met iemand aan
de andere kant van de lijn die je dan ook echt ziet. Maar het grootste verbeterpunt
is beweging. Er zit zowaar beweging in het spel. Verwacht geen groot spektakel,
maar het fonkelen van een munt, druppelen van water en het dichtslaan van een
deur is erg leuk uitgewerkt. Het is nog steeds weinig, maar het is een goed
begin.
Muziek en Voice-acting
Net als de vorige delen is de muziek werkelijk prachtig. Heerlijk om gewoon
even naar te luisteren terwijl je rustig rondloopt en geniet van de prachtige
beelden. Het is dus echt genieten geblazen en het past ook goed bij de sfeer
van het spel. De geluidseffecten zijn ook goed. Soms zelfs zo goed en sfeervol
dat ik niet eens doorhad dat dit een hint was. Verder is er zelfs 3D geluid
aan dit deel toegevoegd in een scene. Het geluid wordt dus harder of zachter
als je verder of dichter van de bron beweegt. Dit is een goede verbetering waarvan
ik graag zou zien dat deze vaker gebruikt wordt.
De stemmen zijn net als de vorige delen goed, maar soms nogal saai. Dit komt
natuurlijk omdat Engels niet de eerste taal van de meeste stemacteurs is.
Toch blijven de stemmen leuk om naar te luisteren en komt er weer voldoende
intonatie in.
Helaas keert er ook een vervelend onderdeel van de muziek terug. Als de muziek
zich gaat herhalen wordt het opeens erg luid. Een erg vervelend probleem, maar
hopelijk wordt dit nog opgelost in de uiteindelijke versie.
Gameplay
Het spel wordt bestuurd met de muis. Een aantal pijlen geven weer aan waar je
heen moet, wanneer je iets moet gebruiken en wanneer je iets kan bekijken of
aanpakken. Je moet dit keer ook echt iets aanpakken van een karakter. Een erg
leuke toevoeging. De inventory is weer netjes verwerkt aan de bovenkant en schuift
naar beneden als je er naar toe beweegt. Je kan weer makkelijk items combineren
en gebruiken. In dit deel worden alle hoeken gebruikt van het scherm. Je kan
nu opslaan, laden, puzzels overslaan en naar het menu gaan. De laatste is eigenlijk
nogal nutteloos. Je keert dan direct terug naar het kleine menuschermpje als
je het spel opstart. Dit betekent dus dat het spel niet gesaved wordt. Klik
je hier, per ongeluk, op dan keer je dus eigenlijk terug naar Windows.
Helaas zijn de pijlen om naar boven of naar beneden te kijken weer moeilijk
te onderscheiden. Opnieuw miste ik bijna een locatie hierdoor die ik vond met
wat geluk. Ook zitten er wat bugs in de inventory. Zo had ik op een gegeven
moment twee zaklampen tegelijk. Natuurlijk is dit een beta versie en de makers
hebben ook al verteld dat ze deze bug al opgelost hebben.
Puzzels
Het spel zit weer vol met inventory puzzels en ook dit keer met wat pittige
puzzels. Helaas zijn sommige van deze puzzels ietwat onlogisch. Zo kan je bepaalde
items maar op één plek halen en dat is niet de plek waar je het
in eerste instantie zou zoeken. Verder kwam ik op een gegeven moment vast te
zitten omdat ik met een puzzel bezig was, waar ik eigenlijk niet eens aan mocht
beginnen. De meeste puzzles zijn echter wel leuk om te doen en alles komt aan
bod. Memory, een muziekpuzzel, een doolhof en verschillende code puzzels. Maar
er is dus genoeg ruimte voor verbetering en hopelijk wordt het ook aangepast
in de uiteindelijke versie.
Eindoordeel
Het derde deel ziet er opnieuw goed uit. Een interessant verhaal, mooie graphics,
prachtige muziek en leuke puzzels, maken weer een aangename en ietwat serieuzere
adventure. Het spel kent wat gebreken, maar dit kan natuurlijk nog aangepast
worden in de uiteindelijke versie. Het ziet er in ieder geval weer erg goed
uit voor Carol Reed in Time Stand Still.
Enkele Links:
|