Carte Blanche

Het spel Carte Blanche komt van de onafhankelijke Canadese ontwikkelaar Absurdus. Een ontwikkelaar die eerder al Eye of the Kraken maakte, een spel dat ze nu gratis ter download aangeboden hebben op de Eye of the Kraken website.

Carte Blanche is nu al een tijdje verkrijgbaar in Engeland, maar de rest van de wereld moet nog even wachten op Carte Blanche (of het via internet bestellen natuurlijk). Carte Blanche zal een serie adventures worden, waarvan deel 1 nu dus al een tijdje uit is. Deze episode heeft de naam: For a Fistful of Teeth. Wij hebben een previewversie binnengekregen van deze eerste episode van Carte Blanche en dit zijn mijn ervaringen met (deze nog niet voltooide versie van) Carte Blanche.




Verhaal:
Het verhaal gaat over Edgar Delacroix, een jongeman die door zijn familie naar de grote stad is gestuurd. Hij gaat daar werken als privedetective. Daar moet hij, zoals het promoverhaaltje gaat, "omgaan met een vreemde baas en zijn geflipte secretaresse, vreemde mysteries oplossen en daarbij proberen in leven te blijven".

Dit klinkt allemaal erg leuk, maar komt niet goed uit de verf. Het "in leven blijven" valt allemaal erg mee en de "mysteries" zijn ook niet erg echt mysterieus. Het verhaal lijkt wel achtergesteld te worden bij de rest, terwijl het verhaal toch erg belangrijk is in een adventure! Het verhaal wordt verteld door middel van gesprekken en de gedachten van de hoofdpersoon. En daar komen we meteen aan bij het eerste punt van kritiek, namelijk de manier van vertellen. Zoals ik al zei, de hoofdpersoon heeft gedachten die het verhaal duidelijk maken. Je "ziet" deze gedachten door middel van ondertitels. Je zou voice-acting verwachten, maar dat is er dus (nog) niet. Deze ondertitels zijn echter snel, en dan bedoel ik echt snel. Het maakt niet uit hoe goed je Engels is, je moet echt supersnel lezen. En je kan het ook nergens veranderen in de settings. Dat werkt echt heel erg irritant, dus hopelijk gaat dat nog veranderen. Voor mij begon het spel dus al op de verkeerde voet.

Gameplay:
Je bestuurt het spel met de muis. Het is weer Point and Click, good ol' Point and Click. Je kunt op een object klikken en dan krijg je een mini-menu'tje waar je dingen kunt kiezen. Vaak zijn dat maar twee keuzes. Denk aan dingen zoals Examine and Take. Dit werkt op zich wel goed. Het is het klassieke systeem, dat misschien wel wat saai is, maar nu eenmaal goed werkt. Het et is wel jammer dat je zo weinig keus hebt. Het ligt er zo dik boven op, dat je bijna van te voren weet welke keuzes je krijgt. Zo kun je praten met personages. Soms kun je klikken op de keuzes en dan verschijnt er een nieuwe subkeuze. Zoals bijvoorbeeld Talk > Small Talk. Feitelijk is dat geen keuze, maar een andere naam voor de keuze…

Dit gaat op zich wel goed, maar het is saai. Het is zo vaak gedaan, het is altijd hetzelfde. Misschien is dit de reden dat adventures niet zo populair meer zijn tegenwoordig: er is te weinig innovatie. Games die dit soort punten verbeteren scoren een stuk beter, zoals Fahrenheit. Maar dit is mijn persoonlijke mening en bovendien een discussie die hier niet bij past.

Je kunt de gesprekken die je houdt zelf sturen door keuzes te maken die onder in het scherm te zien zijn. Maar de keuzes zijn niet echt relevant. Je krijgt niet het gevoel dat je echt invloed hebt op het gesprek. Het is ook vaak een zaak van "trial and error". Dat is echt jammer. Je krijgt bijvoorbeeld een gesprek waarbij je iemand moet overtuigen. Maak je de verkeerde keuze, dan pak je gewoon een andere net zo lang tot je de goeie hebt. Zo wordt het wel erg snel saai...

Graphics:
Het hele spel is zwart-wit. Dit is niet omdat je monitor het niet aan kan, niet omdat je videokaart kapot is, maar omdat het een keuze van de developers is. Het zorgt voor een film-noir sfeer. Althans, dat is de bedoeling. Het werkt alleen niet. Het ziet er bijna uit alsof het is gedaan om de onkunde van de makers te verbergen. Maar dan komt het: de modellen van de personages… Deze zijn echt slecht. Ze zijn van lage kwaliteit, ongedetailleerd en hoekig. Dat wijst dus wél op onkunde van de makers. En dan zijn er nog de animaties. Die zijn zo houterig en onnatuurlijk dat je niet de kans krijgt om in de gewilde film-noir sfeer te raken. De vingers van de handen blijven gespreid en de hand buigt bijna niet. Hebben we dan last van die animaties? Nee, want ze zijn er bijna niet! Het spel in ongelooflijk statisch. Je ziet gewoon een zwart-wit plaatje op je scherm en je kunt op dingen klikken. That's it. Bijna geen animaties, met uitzondering van een typmachine animatie op het kantoor.

Muziek:
Er is geen in deze previewversie nog geen muziek aangebracht, behalve een droog muziekje in het hoofdmenu. In het volledige spel zal er wel muziek zijn, maar daar kan ik dus nog niks over zeggen. Waar ik wel wat over kan zeggen zijn de voice-overs.

Dit is namelijk vreselijk! De stemmen zijn schreeuwerig en overdreven. Het lijkt wel of twee mannen al de stemmen hebben ingesproken, zowel mannelijke als vrouwen stemmen. Vooral de stem van Jeannine, de secretaresse is afgrijselijk irritant. Hoog piepend en schreeuwerig. De rest van de stemmen zijn gelukkig niet zo erg als deze, maar zijn absoluut niet goed. Ook voor de stemmen geldt: Saai…

Puzzels:
De puzzels zijn heel erg makkelijk. Vooral de kleine puzzels in gesprekken zijn echt te simpel. Zoals ik al eerder zei zijn ze gewoon te halen doormiddel van trail and error. Ook krijg je vreemde, RPG-achtige meldingen. Zo kun je bijvoorbeeld met Small Talk dingen oppikken die je dan "leert". Dan staat er een maffe melding boven in het scherm zoals: "Examination improved by Observation". Deze eigenschappen ontwikkelen je personage. Ana het einde van het spel zul je je personage kunnen opslaan en dan kun je deel 2 beginnen met de in deel 1 verworven eigenschappen. In deze previewversie heb ik nog niet kunnen uitvogelen hoe je deze eigenschappen kunt gebruiken, je kunt ze niet eens nakijken, dus hopelijk komt dat in het volledige spel nog duidelijker naar voren.

Conclusie:
Dit spel kan me niet echt boeien. Dat is alles wat ik erover kan zeggen. Het spel doet niks nieuws, is ongelooflijk statisch, de animaties zijn slecht, de modellen zien er niet uit, de puzzels zijn saai, het verhaal is niks, er is nog geen muziek en de voice-acting is slecht. Naar aanleiding van deze preview-versie heb ik absoluut geen zin om dit spel te gaan spelen. Ook al is dit maar een eerste versie, dit gaat volgens mij nooit goed.

Interessante Links:

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results