Adam's Venture II

Het eerste deel werd, ook door ons, maar matig ontvangen. Amper verhaal, een onhandige camera, weinig en simpele puzzels, matige voice-acting en vooral de ontzettend korte speelduur waren de grootste boosdoenders. Vertigo Games ging verder met het ontwikkelen van het tweede deel en wij ontvingen een uitnodiging om een eerste blik op het spel te werpen. Heeft Vertigo Games wat gedaan met het commentaar op het eerste deel?



Verhaal
Het verhaal gaat verder waar het eerste deel stopte. Adam en Evelyn wisten te ontsnappen via het vliegtuig van de Clairvaux Corporation. Aan boord leggen ze uit wat er gebeurd is, maar ze worden gearresteerd en in de gevangenis gegooid.

Ondanks dat het spel direct na het eerste deel plaatsvindt, is het niet vereist om het eerste deel ook daadwerkelijk gespeeld te hebben. In de intro wordt kort verteld wat er destijds gebeurde. Het verhaal is een stuk uitgebreider dan zijn voorganger met nieuwe karakters, veel nieuwe locaties en dus vooral een veel langere speelduur. Er werd mij verteld dat je er ongeveer vijf uur mee bezig zal zijn. Tijdens het spel kom je ook kisten tegen waarin een code zit. Deze code kan op de site gebruikt worden om bonuscontent vrij te spelen. Doordat Adam en Evelyn nu samen in een gevangeniskamp en in de bewoonde wereld rondlopen is er veel meer interactie tussen de twee. Dit gaat gepaard met leuke dialogen en flink wat humor die een stuk grappiger is en vooral minder geforceerd aandoet dan in het eerste deel (dit is vooral te danken aan de nieuwe voice-actor voor Adam).

Het enige wat mij een beetje tegenviel was de leegheid van de spelwereld. In het stadje zie je mensen rondlopen of zitten, maar slechts een paar kan je aanspreken. Ook de voorwerpen die je in het spel tegenkomt kan je niet van dichtbij bekijken. Zo was er bijvoorbeeld een tuin in Jeruzalem die ik niet in kon, hierdoor voelt het allemaal toch wat levenloos aan. Het gevoel om echt een avonturier te zijn ontbreekt wel een beetje in het begin van het spel, maar dat komt later in het spel helemaal goed. De makers gaven aan dat we tegen het einde van het spel alsnog ondergronds gaan en dat is op diverse screenshots ook al terug te zien.

Gameplay
Qua gameplay speelt het spel vergelijkbaar met het eerste deel. Je speelt het vanuit het derdepersoons-perspectief en je doet alles met het toetsenbord maar het is ook mogelijk om er een controller op aan te sluiten. Dit werkt allemaal prima. Ze hebben de kritiek van de camera goed opgepikt want tijdens mijn speelsessie heb ik geen problemen ondervonden waardoor ik bepaalde zaken over het hoofd zag of constant wisselde van richting wanneer de camera draaide.

Puzzels
Op dit punt hebben de makers erg goed geluisterd naar de kritiek en veel puzzels toegevoegd. Er is geen echte inventory, maar wanneer je een object op kan pakken, zie je deze in beeld. Met de Enter-knop kan je het object op de juiste plaats gebruiken. Simpel, maar het werkt prima en is allemaal logisch.

Gelukkig hebben ze genoeg andere puzzels toegevoegd en hier zitten een aantal doordenkers tussen. Van het vrij eenvoudig kraken van sloten (hetgeen te vaak herhaald werd) tot het doordenken over welke sleutel in welk sleutelgat kan. En die laatste is ontzettend pittig en ik heb daar zeker een paar minuten goed over na moeten denken. Het gaf dan ook een erg goed gevoel nadat ik de puzzel opgelost had. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is in hoeverre de puzzels in de spelwereld passen. Zo is er een puzzel waarbij je moet bepalen welke werknemers afwezig zijn. Het gebruikte systeem leent zich uitstekend voor een puzzel, maar in werkelijkheid zou het ontzettend onlogisch zijn.

Graphics
De makers hebben de graphics flink onder handen genomen. Ze hebben ook gebruik gemaakt van een verbeterde Unreal-engine en alles ziet er echt veel beter uit. Vooral de karakters. Er zijn nieuwe modellen gemaakt en vooral Evelyn is volledig nieuw (zie onderstaande afbeelding). Dit ziet er echt ontzettend goed uit en ook de animaties en de lipsynch zijn stukken beter. Het spel heeft dit keer ook veel betere tussenfilmpjes waardoor het spel een filmisch karakter krijgt en een veel meer een dynamisch gevoel geeft. Dit trekken ze ook door naar de intro van het spel. Waar het eerste deel het moest doen met een voice over terwijl er op de achtergrond mooie afbeeldingen bewogen, nu bestaat het uit een cutscene. Een hele verbetering.

De achtergronden zien er weer geweldig uit. Er is dit keer enorm veel variatie omdat er ook veel meer locaties zijn. Vooral Jeruzalem is prachtig en kleurrijk en er beweegt van alles. Van stofdeeltjes tot wegvliegende kraaien en nieuwe belichtingseffecten. Het ziet er prachtig uit.

Muziek en Voice-acting
De muziek komt weer van Jonathan vd Wijngaarden. Het zet een heerlijk sfeertje neer en klinkt geweldig. Ik heb weer genoten en kan niet wachten om te genieten van de volledige soundtrack. Wat me wel opviel is dat de muziek vaak ineens uit het niets komt. Zo is er een moment stilte en ineens komt de muziek opzetten.

De stemmen zijn erg goed. Evelyn klinkt weer uitstekend en door haar nieuwe uiterlijk en de animaties komt ze veel beter uit de verf. Voor Adam hebben ze echter een nieuwe stemacteur gebruikt. We hebben al letterlijk van hem gehoord in het derde dagboek. Ray Sizemore spreekt de stem(men) uitstekend in en heeft ook een betere komische timing waardoor de grappen beter overkomen. Het is helaas wel te horen dat hij meerdere stemmen inspreekt maar in mijn speelsessie was dit nog niet zo storend.

Adam's Venture: Remastered
De makers vertelden me dat ze het eerste deel ook opnieuw uit gaan brengen, maar nu met de opgedane kennis en de middelen die ze voor het tweede deel gebruikt hebben. Dit betekent dus ook vernieuwde graphics, voice acting van Ray Sizemore die tevens extra dialogen heeft ingesproken, betere besturing, 18 nieuwe puzzels, meer cutscenes (waaronder de intro) en dus ook een langere speelduur. Deze nieuwe versie zal voor de release van het tweede deel verschijnen.

Ze zijn van plan om mensen die de digitale versie aangeschaft hebben (en waarvan de gegevens dus bekend zijn) een gratis exemplaar te geven. Over mensen die het spel in de winkel hebben gekocht (en waar dus geen gegevens van aanwezig zijn) denken ze nog na. Wellicht volgt hier nog een ludieke actie voor zodat ook deze spelers kunnen genieten van de geremasterde versie. Wordt dus zeker vervolgd en hulde dat ze de fans op deze manier tegemoet komen. Niet alleen in het geven van een gratis versie, maar ook dat ze gelijk het commentaar op het eerste deel hebben gebruikt om het spel beter te maken.

Eindoordeel
Ik ben zeer enthousiast en onder de indruk. Niet alleen over Adam's Venture II, maar ook over de wijze waarop Vertigo Games geluisterd heeft naar de kritiek op het eerste deel. Dit zien we terug in een veel langer spel met meer verhaal, verbeterde graphics, verbeterde gameplay en vooral veel nieuwe puzzels. Het ziet er erg goed uit voor Adam Venture.

Enkele Links:

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results