Soul Trapper

Met de IPhone (En ook de nieuwere versies van de Ipod Touch) van Apple is er een nieuw platform verschenen voor spelontwikkelaars. De relatieve lage ontwikkelingskosten in combinatie met de grote afzetmarkt maakt van de IPhone een gewilde springplank voor gevestigde en nieuwe ontwikkelaars.

De IPhone is naast een telefoon uitermate geschikt voor spellen, door zijn grote opslagruimte, zijn grafische capaciteiten en zijn Touch Screen mogelijkheden. Daarbij heeft het nog een heel groot voordeel. Met de IPhone kun je op internet, en daardoor op ITunes. Via deze online winkel van Apple kun je snel en gemakkelijk spellen, boeken, films en muziek downloaden.

Als site over adventurespellen is natuurlijk dat eerste het interessantst. Er worden namelijk ook adventures uitgebracht op de IPhone. Oude adventures worden (soms in een nieuw jasje) heruitgegeven (zoals Myst, Return to Mysterious Island en Flight of the Amazon Queen). Maar er worden ook nieuwe spellen speciaal voor de IPhone gemaakt. Zo is er 1112, een episodische adventure dat bijzonder goede recensies krijgt en daarnaast is er Soul Trapper. Van dat laatste spel heb ik de eerste vier hoofdstukken gespeeld.

Who you gonna call?
Soul Trapper wordt uitgegeven als een "Interactive Audio Book". Je kunt dus er van uit gaan dat deze adventure vooral zijn best zal doen op zijn verhaal. Je speelt het spel als Kane Pryce, een man met een nogal ongebruikelijk beroep. Kane vangt namelijk dolende zielen van overleden personen die hun omgeving teisteren. Daarna probeert hij ze te overtuigen over te gaan naar hun volgende leven.

Voor het vangen van de zielen heeft hij een door zijn vader ontworpen "Soul Trap". Hierin zuigt hij de vervelende ziel. Daarna gaat hij zelf de Soul Trap in om met de zojuist gevangen ziel te praten. Het grootste gedeelte van het spel zul je doorbrengen met luisteren naar Kane. Hij omschrijft dan de locatie, de situatie en zijn eigen gedachtengangen, of je luistert mee met verschillende conversaties die Kane heeft met personen en zielen.

Met deze informatie maak je je keuzes. Je krijgt na een stuk verhaal enkele keuzes wat je volgende actie zal zijn, waar je heen wilt gaan of welke vraag je wilt stellen. Dit laat je dan weten via kleine icoontjes waar je op drukt, zoals die op de tweede screenshot hierboven.

Voor de eerste vier eisodes werkt dit principe prima. Je doet je oordopjes in je IPhone en luistert lekker naar het verhaal. Je hoort vanzelf wanneer er iets van je verwacht wordt en dan kun je je IPhone eens bij de hand nemen om je keuze te maken. En met de stereo geluiden van je oordopjes wordt je heel goed in het verhaal gezogen.

Qua puzzels heb ik twee verschillende aanpakken gezien. Ten eerste heb je je keuzemomenten bij de dialogen die je de juiste kant op moet leiden en de handelingen die je op een goede manier moet voltooien. Je kunt hier eigenlijk niet fout gaan, want als je de verkeerde optie kiest wordt dit altijd duidelijk gemaakt door Kane. Dit is dus even een kwestie van logisch nadenken en je komt er altijd wel uit.

Ten tweede zijn er de kleine mini-games. Zo moet je om de Soul Trap in te gaan je hartslag verlagen door steeds langzamer op de IPhone te tappen. Dit was in mijn ervaring nog behoorlijk lastig. Er wordt gezegd dat er nog veel meer van dit soort "spelletjes" voorkomen en ik moet zeggen dat ik er niet echt van gecharmeerd ben. Ik snap dat het op die manier meer een echt "spel" wordt, maar ik vind dat het "Audio Book" gedeelte van dit spel veel meer op de voorgrond mag blijven. Dus ik hoop dat ze voor dat de rest van de hoofdstukken de mini-games tot een minimum kunnen houden.

Dan zal ik ook nog even wat zeggen over de graphics en de muziek. Het spel heeft voor elk hoofdstuk een aparte achtergrond, maar meer dan dat is er grafisch niet te beleven. Dat is ook helemaal niet de focus van het spel, dat je eigenlijk wil laten vergeten dat je een apparaat in handen hebt en je wil inzuigen in het verhaal. De graphics die er zijn, zien er overigens stijlvol uit.

Maar het belangrijkste voor dit spel zijn natuurlijk de ingesproken stemmen. Voor een audioboek is het van levensbelang om een stem te hebben die voor de luisteraar prettig aanhoort. De mensen die Soul Trapper hebben ingesproken hebben hier naar mijn mening een fantastische prestatie neergezet. Ze brengen het verhaal echt tot leven met emotie, goede articulatie en humor. Hierdoor raak je echt betrokken bij het verhaal en blijf je verder spelen om te zien hoe het verhaal afloopt. En de makers hebben al beloofd dat het spel enkele verrassende plotwendingen heeft!

Soul Trapper is gemaakt door RealTime Audio Adventures en tot nu toe is alleen Soul Trapper Episode 1 uitgekomen. Deze heeft 23 hoofdstukken van ieder 5 tot 15 minuten. Volgens de makers heb je dan ook meer dan 3 uur speelplezier aan deze episode. Het einde is overigens op zichzelf staand. En dat is maar goed ook, want over een tweede episode is nog niks bekend.

Meer informatie:
- De website van RealTime Adventures

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results